Nieuwsbrief nr.4 - 2024-2025
Beste belangstellende,
Deze nieuwsbrief bevat informatie over De Toermalijn, vrije school voor de Bollenstreek, de peuterspeelzaal en BSO. Allen die hier iets in vermeld willen hebben kunnen dit doorgeven aan de administratie info@de-toermalijn.nl
Beste ouders en verzorgers,
Als ik goed geteld heb is dit mijn 137ste nieuwsbrief en mijn laatste. Zeker in de eerste jaren van mijn directeurschap, toen we nog geen Parro hadden, kwamen er veel nieuwbrieven uit. Inmiddels iets minder vaak, maar toch, heel regelmatig.
Zo’n openingsstukje voor de nieuwsbrief schrijven, is altijd een moment van reflectie voor me geweest. Dat is het nu ook, want ik kijk terug op 7,5 jaar directeurschap. Er is veel gebeurd en ik kijk er met plezier op terug. Alle uitersten zijn de revue gepasseerd: Er waren momenten van grote vreugde, toen we een voldoende haalden bij de Inspectie, maar ook van somberheid, in Coronatijd. We hebben samen prachtige feesten gevierd en bijvoorbeeld om de meiboom gedanst, maar ook keihard gewerkt, tot we nauwelijks mee boe of bah konden zeggen.
Ik heb mij als directeur heel erg betrokken gevoeld bij de school, en verantwoordelijk ook. In de uitersten die zich vaak voordeden heb ik geprobeerd om steeds weer het redelijke midden te vinden. In dat midden kwam ik de kinderen tegen en wat waren en zijn ze leuk! Ik heb geprobeerd om er telkens, al was het indirect, voor hen te zijn. Zij waren één van de belangrijkste redenen dat ik elke ochtend weer met plezier naar De Toermalijn reed. Ik ben blij dat Monique en Jacqueline mij na de kerstvakantie tijdelijk gaan opvolgen, zij hebben mijn volledige vertrouwen en dat daarna al op 1 maart zal mijn opvolger zijn vaste plek gaan innemen, is een groot geluk. Ook over hem heb ik een heel goed gevoel! Ik ben blij dat ik deze fijne school – het leuke team en de lieve kinderen- in goede handen kan achterlaten. Jullie gaan een mooie nieuwe fase tegemoet!
Esther en ik gaan In Amstelveen aan de slag. Met weemoed in ons hart, maar we hebben er ook echt zin in!
Ik wens u alle goeds! De wereld van de vrijeschool is klein, dus wie weet treffen we elkaar nog eens!
Hartelijke groet,
Jacoline Wiskerke
AFSCHEID JUF ESTHER EN JUF JACOLINE
Op donderdag 19 december is er de mogelijkheid voor ouders om gedag te zeggen tegen Esther en Jacoline.
U bent tussen 13.15 en 14.15 uur van harte welkom in de zaal om - met een hapje en een drankje- afscheid te komen nemen, voordat u de kinderen mee naar huis neemt voor de kerstvakantie!
Kinderopvang Ithaka, Locatie De Toermalijn:
De Sint heeft ook bij de peuters iets in de schoen gedaan, wat een verrassing.
Klas 1
Klas één is op het ogenblik druk in de weer met pepernoten. Allerhande sommen die de pieten op de pietenschool in Spanje oefenen worden hier ook gedaan. De kinderen doen enthousiast mee en zijn druk aan het splitsen, verdelen, vermenigvuldigen, optellen en aftrekken. Verhaalsommetjes met Piet in de hoofdrol worden geanalyseerd en de som wordt opgeschreven en uitgerekend. Heerlijk om te zien hoe betrokken ze zijn.
Daarnaast wordt er met behulp van de zesdeklas iedere ochtend gebreid en gelezen. De kinderen gaan met sprongen vooruit, de individuele aandacht van een ouder kind doet altijd wonderen.
Ook hangen er in de klas prachtige schilderingen van stoomboten en hebben de kinderen de staf van Sinterklaas geschilderd. Er wordt vol op gezongen, gefloten en gedanst.
Kortom een hele spannende en leuke periode.
klas 3
Na de scheppingsperiode stonden de tafels centraal. Er werd geoefend met de figuren van patronen van nieuwe tafels in de zaal. Ook hebben ze zelf hun oefenmateriaal gemaakt om thuis de tafel van 6 en 7 mee te oefenen. Zo konden ze elkaar en zichzelf overhoren.
Nadat ze het gedicht van Lochness van de tafel van 6 hadden gedaan, hebben ze zelf een gedicht gemaakt van de tafel van 7. Met veel plezier wordt deze nog steeds wekelijks herhaald. De rekenspelletjes zoals kamertje verhuren, vier op een rij en Canadees rekenen zijn een grote favoriet. Ook de tafel van 8 en 9 werden geïntroduceerd en kinderen ontdekken nog steeds interessante patronen in de getallenreeksen. Naast de tafels wordt er ook hard geoefend met de stappen van het vermenigvuldigen. Hoeveel kosten 3 boeken van 14 euro samen? Bij de som 3x14 moeten eigenlijk 3 sommen gemaakt moeten worden! Twee (hulp-) keersommen en daarvan moet de uitkomst weer worden opgeteld. Dat is best een klus, waar we in het werkboek veel mee oefenen. Daarnaast kwam het delen aan bod. Delen zonder en met rest. De kinderen oefenen in hun werkschrift hoeveel zakken appels zij uit een kist met 24 appels kunnen halen, als er 6 appels in één zak gaan. En als er 8 appels in gaan? En als er 5 appels in gaan? Hoeveel hou je over? En welke sommen horen erbij? De kinderen werken hard en wat fijn om te zien hoe ze daarin stappen maken.
Ook hebben we al wat gemeten met een verhaal van nieuwsbegrip (begrijpend lezen) over Dino's en musea. Als een Triceratops 8 meter lang is en 3 meter hoog, past hij dan in het lokaal? Dan moeten we eerst weten hoe groot het lokaal is... De kinderen zijn inventief en zo zijn we een half uur aan het rekenen tijdens een les begrijpend lezen.
Elke week wordt er geoefend met teksten, maar ook het leren volgen van een instructie voor bijvoorbeeld het vouwen van een tafelhappertje. Echt goed lezen wat er staat is best een uitdaging.
Na de rekenperiode zijn we verder gegaan met de geschiedenis van het schrift. De kinderen zijn geboeid door het fenomeen van het doorgeven van een boodschap. Hoe deden ze dat vroeger? En hoe zou jij dat nu antwoorden in beeld? Iedereen schrijft en ontvangt een brief. Dan proberen de kinderen te antwoorden, maar dan in beelden. Wat begreep de ontvanger van de boodschap? En was dat wat de zender bedoelde? Hoe kan je dit nog duidelijker weergeven? Daarna zijn we ver terug in de tijd gegaan en hebben we de grottekeningen in de prehistorie behandeld, waar de voorloop van het schrift begon. De kinderen maakten zelf mooie tekeningen waar ook echt een boodschap in zat. Verder hebben ze geheimtaal gemaakt en zelfs al geschreven met een echte pennenveer!
Nu wordt er naar de komst van Sint uitgekeken. De kinderen hebben mijters geschilderd, huisjes en een pietenhuis geknutseld. Sint heeft zelfs een nieuwe mijter gekregen, wat hij was hem onderweg bij het pakjes bezorgen plotseling verloren in de sterke wind. En natuurlijk werden er kruidnootjes gebakken. Ook daarbij moet het recept goed worden opgevolgd en alle ingrediënten afgewogen Tot slot werden de zakjes zelf gevouwen, versierd en gevuld (en weer leeggegeten). Een drukke, maar ook gezellige tijd.
klas 4
Afgelopen week heeft klas 4 een uitgebreide rondleiding gehad door het oude centrum van Hillegom en in het gemeentehuis in het kader van de gecombineerde periode Aardrijkskunde – Omgeving Hillegom.
Een gids van de Stichting Vrienden Oud Hillegom vertelde veel boeiende verhalen over de geschiedenis van Hillegom.
De kinderen waren vol aandacht. Terug op school is een uitgebreide verwerking gemaakt in het periodeschrift.
In de tussentijd vouwden we sterlantaarns voor de advent periode. Zo komen we iedere ochtend de donkere klas binnen bij het licht van de sterren.
Deze week zijn we – tot groot plezier van de kinderen – gestart met de eerste Breukenrekenperiode. Deze trapten we af met een flinke stapel pannenkoeken! Die moesten over verschillende groepjes verdeeld worden. Ook de overgebleven pannenkoeken moesten eerlijk verdeeld worden, dat valt nog niet mee. Ook hier merkten we weer hoe handig het goed weten van de tafels is, dat rekent een stuk makkelijker.
De eerste dag sloten we af met een potje Canadees rekenen met hogere tafels in groepjes van twee. De tweede dag zijn we begonnen met mandarijnen. Door te werken vanuit het geheel naar de delen ontdekken de kinderen een hele nieuwe getallenwereld, die van de gebroken getallen. We maakten ook een breukendoosje, een waardevol hulpmiddel dat de kinderen nog heel vaak zullen gaan gebruiken bij het rekenen met breuken.
klas 5
De vijfde klas heeft de cultuurperiode samen met de ouders afgesloten.
De culturele reis zijn we begonnen in Atlantis, daarna door naar Oer-India, Oer-Perzië ( nu Iran), Mesopotamië (nu Irak) en we zijn geëindigd in Egypte.
Van al deze oude culturen hebben we veel overgenomen.
Om een paar dingen te noemen, het schrift, de huisdieren en zonder de Perzen hadden we nu geen brood en geen groenten en fruit.
Er zijn mooie periodeschriften gemaakt en prachtige werkstukken over uiteenlopende onderwerpen zoals mummies, de piramide, de sfinx enz.
Het soepcafe was weer een groot succes, fijn dat er zoveel belangstelling voor is. dit keer was het een heerlijke pompoensoep, gemaakt van de pompoen uit de eigen schooltuin.
Het volgende soepcafe is in januari.
In de klas zijn wij druk aan het breien van sloffen. Hopelijk zijn ze snel klaar en hebben we heerlijk warme voeten.
Klas vijf wenst u fijne feestdagen en tot volgend jaar!
2024-2025 | ||
maandag 9 december 2024 | Tweede advent | |
woensdag 11 december 2024 | Voor Ieder1 - 8.30-9.30 uur | |
maandag 16 december 2024 | Derde advent | |
woensdag 18 december 2024 | Kerstspel en Midwinterviering LET OP! Datum is anders dan in de kalender! | |
vrijdag 20 december 2024 t/m vrijdag 3 januari 2025 | Kerstvakantie - De Toermalijn en peutergroep | |
woensdag 25 december 2024 t/m woensdag 1 januari 2024 | Kerstvakantie - geen BSO |